

Η εποπτεία σχολικού περιβάλλοντος και η παράλληλη στήριξη αποτελούν θεμελιώδη εργαλεία για την ένταξη και την υποστήριξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) ή αναπηρίες στο γενικό σχολικό περιβάλλον. Μέσω αυτών των παρεμβάσεων, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν πλήρως στην εκπαιδευτική διαδικασία, λαμβάνοντας την κατάλληλη βοήθεια και καθοδήγηση από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό.
Η εποπτεία σχολικού περιβάλλοντος έχει στόχο την παρακολούθηση των συνθηκών και των αναγκών που εμφανίζονται μέσα στην τάξη και στους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου, έτσι ώστε να ενισχύεται η ένταξη όλων των μαθητών και να αποφεύγονται συμπεριφορές αποκλεισμού ή διακρίσεων. Οι υπεύθυνοι για την εποπτεία μπορεί να είναι ειδικοί παιδαγωγοί, ψυχολόγοι, ή κοινωνικοί λειτουργοί, οι οποίοι:
Η παράλληλη στήριξη αφορά την παροχή εξειδικευμένης και εξατομικευμένης βοήθειας σε μαθητές με ΕΕΑ εντός της τάξης, με στόχο να τους βοηθήσει να ακολουθήσουν το σχολικό πρόγραμμα και να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του. Ο ειδικός που παρέχει την παράλληλη στήριξη:
Η συνδυασμένη δράση της εποπτείας και της παράλληλης στήριξης ενισχύει τη συμμετοχή των μαθητών με ειδικές ανάγκες στη σχολική ζωή και προάγει τη θετική τους εικόνα. Μέσω της εποπτείας, οι ανάγκες τους εντοπίζονται άμεσα, ενώ η παράλληλη στήριξη τους προσφέρει την κατάλληλη βοήθεια για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του σχολικού περιβάλλοντος.
Για την αποτελεσματική εφαρμογή της εποπτείας και της παράλληλης στήριξης, είναι απαραίτητη η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων: του εκπαιδευτικού προσωπικού, των ειδικών παιδαγωγών, των γονέων και των ειδικών υποστηρικτικών υπηρεσιών. Μέσω αυτής της συνεργασίας διασφαλίζεται η συνεκτικότητα και η συνοχή στις παρεμβάσεις, προσφέροντας στα παιδιά ένα δίκαιο και υποστηρικτικό σχολικό περιβάλλον.
Η εποπτεία του σχολικού περιβάλλοντος και η παράλληλη στήριξη δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες για την ενίσχυση της ψυχολογικής ευημερίας και της εκπαιδευτικής προόδου των μαθητών με ειδικές ανάγκες, ενθαρρύνοντας παράλληλα τη συμπερίληψή τους στο σχολείο και την κοινωνία.